Számtalan siker-produkció, látványos akciófilm, izgalmas krimi, illetve ütős dráma játszódik börtönökben és nagyon sok elgondolkodtató műnek is börtön a legfőbb színtere. Így természetesen börtönös filmekből is összeállítható TOP lista, melyből mi most is a szokásos ötöst kerestük, vagyis az 5 legjobbat. Előrebocsátva egyetlen gondolat csupán: ezúttal nem soroltuk listánkra az olyan többszörösen elismert darabokat, melyek önmagukban is értéket képviselnek (amit nem elsősorban a börtön kölcsönöz számukra), mint A remény rabjai (The Shawshank Redemption) és a Halálsoron (The Green Mile) illetve az olyan filmeket, melyek vígjátéki jelleggel közelítik meg a börtönéletet, mint a Dutyi dili (Stir Ctazy). Most pedig következzen a lista:
5. Papillon (2017)
Franklin J. Schaffner 2017-es Pillangó-rendezése az egyik legjobban várt produkció volt számomra három évvel ezelőtt és nem csupán azért mert többször is olvastam Henri Charriére saját élményekből megírt könyvét (mely a film alapján adja), hanem mert az egyik legjobb sztori, ami valaha megtörtént (ha igaz, ha csak félig valós is). Charriére fiatalon kerül a 30-as évek börtönvilágába és a Dél-amerikai francia fegyenctelepekre. Charlie Hunnam meggyőzően "hozza" a karaktert, akárcsak Remi Melek (Bohém rapszódia) a legjobb barát (Louis Dega) alakját. Végig-izgulhatjuk Pillangó szökését (miközben megtudjuk, hogy nevét a mellkasára tetovált formáról kapta). A 2017-es Papillon-feldolgozás izgalmas, látványos és átélhető életrajzi kalandfilm, amit egyszer mindenkinek látnia kell.
4. A góré (Shot Caller) 2017
Különleges filmélményt adott számomra ez a szintén három éve készült dráma Ric Roman Waugh rendezésében és Nikolaj Coster-Waldau főszereplésével. A halálos közlekedési balesetet okozó családapa, Jacob (Nikolaj Coster-Waldau), - aki egy sikeres egzisztenciát megszakítva kerül a börtönbe - néhány év alatt kőkemény kitetovált rabbá alakul át, miközben leszámol régi életével is. Bár megússza a benti leszámolásokat, közben a szigorítottat uraló Szörny (Holt McCalany) "tulajdonává" válik, mely helyzetből csak önfeláldozással és egy ravasz terv kivitelezésével tud szabadulni. Izgalmak, fordulatok bontakoznak ki előttünk és közben bepillantást nyerünk a legdurvább bűnözők kegyetlen világába is.
3. Pillangó (1973)
Az ötödik helyen bemutatott Papillon eredeti feldolgozása leginkább Franklin J. Schaffner rendező és Steve McQueen (főszereplő) nevéhez kötődik, de kétségtelen, hogy az 1973-ban készült életrajzi drámában Dustin Hoffman is óriásit alakít. A sztori - Henri Charriére 14 éves fogságának története és szökésének részletei - valóságszerűbben kerülnek bemutatásra, mint a lista ötödik helyén szereplő, 2017-es változatban. A Dél-amerikai fegyenctelepeken mintha mi magunk is ott lennénk, átélve a szörnyűségeket: a trópusi meleget, a kevés élelmet, az őrök brutalitását és a gyakran egymásra támadó rabok jelentette veszélyt. A legkiemelkedőbb jelenetsor az Ördög-sziget csend-zárkájában játszódik, ahol Pillangó éveket tölt és csak óriási lelkierővel marad életben.
2. Az elítélt (Felon) 2008
A Felon egy sok rétegű dráma, mely hasonlóan Shot Caller -hez egy majdnem ártatlanul börtönbe került átlagember életben maradásáról szól. Wade Porter (Stephen Dorff) bűne csak annyi, hogy egy házába betörő és alvó gyerekére is veszélyt jelentő betörőt üt le, megvédve családját. Sajnos azonban már az utcán csapja le a bűnözőt, akinél nem találnak fegyvert, viszont belehal Wade ütésébe. A vád gyilkosság lesz, az ítélet pedig 3 év letöltendő börtönbüntetés. Wade -nek nincs szerencséje: a börtön-buszon belekeveredik egy késeléses gyilkosságba, így szinte egyből a szigorított cellasorra kerül és büntetésének időtartama is 7 évre növekszik. A szigorítottban aztán csak John Smith (Val Kilmer) segítségével tud életben maradni az udvaron folyton egymásnak eső elítéltek között, akik mellett a szadista őrparancsnok, Jakcson hadnagy is fenyegeti a rabokat. Smith megmenti Wade -et minden értelemben.
1. Egy ártatlan ember (An Innocent Man) 1989
Peter Yates 1989-es börtön-filmje a harmadik a sorban (jelen listán), mely egy újabb megközelítésben tárja elénk egy börtönbe kerülő hétköznapi fickó hányattatásait. Ezúttal azonban a "főhős" valóban teljesen ártatlan. A Shot Caller központi karaktere halálos balesetet okoz, a Felon főszereplője mégiscsak gyilkol (ha családját védve is), de az Egy ártatlan ember Jimmie Rainwood -ja (Tom Selleck) az égvilágon semmi rosszat nem tesz. Csupán lakcímét téveszti el két mocskos zsaru, akik egy másik címre akarnak lecsapni, de sajnos véletlenül Jimmie otthonában jelennek meg (fegyveresen törve a férfira). Az ártatlan Rainwood -ot hibájuk leplezése érdekében mártják be (kábítószert elhelyezve lakásában), így Jimmie gyorsan a börtönben találja magát. A rácsok mögött csak Virgil Cane segítségével tud életben maradni, aki azért segíti, mert szintén bosszút akar állni a Rainwood -ot is bemártó korrupt zsarukon. A script és a rendezés egyaránt kiemelkedő, ahogyan Tom Selleck alakítása is.
+1 A bosszú börtönében (Lock Up) 1989
Végül a plusz 1 film (belső "szabály-kódexünk" engedelmével), egy Sly mozi, melyhez személyes kötődésem van még gyermekkoromból. Persze ez némileg "csorbítja" objektivitásomat, - hiszen "megbocsátok" több túlzást is ennek a John Flynn rendezésnek és inkább a pozitívumokra fókuszálok - mégis úgy érzem valóban itt a helye. A sztori bár egyszerű, nagyon is jól kitalált: Frank Leone (Sylvester Stallone) egy ellene személyes bosszúhadjáratot folytató szadista börtönigazgató, Drumgoole (Donald Sutherland) kezei közé kerül. A börtön legfőbb ura tönkre akarja tenni Leonét és minden lehetséges módon provokálja őt - őrei, majd néhány neki dolgozó rab segítségével is - sőt még egy rabtársát is megöleti. Végül eléri, hogy Leone szökést kíséreljen meg, de az egész fordítva sül el: Leone elkapja az igazgatót, aki megemlegeti, hogy belekezdett az egészbe. Engem már 16 évesen is magával ragadott az egyszerű sztori, de még inkább az, ahogyan Stalonne hozza a kőkemény figurát. Számomra akárhányszor megnézhető mozi, mely egyértelműen megérdemli a +1 helyezést a listán. /07.19.12:04/
***